måndag 8 april 2013

8 april 2013

Min dag har varit perfekt. Det var en sådan dag utan stress, allt flöt på i lagom takt. Det blev inte för mycket av det ena eller det andra. Jag började dagen med att jag åt en frukost so bestod av två mackor med kalkon och en skål med fruktsallad, när man har hela förmiddagen på sig orkar man stå och hacka frukten i fina bitar. Nu har jag ju oftast hela förmiddagarna på mig att förbereda både frukost, lunch och middag, men inte alltid så roliga frukter.

Efter frukosten tog jag en lång promenad i Desjö-området som ligger precis bredvid vårt hus. Jobbigt för både lår och vader då det var en väldigt ojämn gångstig men det kändes skönt. Egentligen skulle jag gå till gymmet men halvvägs dit kommer jag på att jag har glömt mitt gymkort, och när man inser att man måste gå tillbaka och sen dra sig till gymmet igen, då försvinner motivationen helt. Man är så irriterad på sig själv och det digitala systemet som kräver kort för att komma in. Därför fick det bli en lång promenad på 5 km.

Klockan fyra mötte jag upp Kirsty på Universitetsbiblioteket där Ylva lite senare dök upp. Vi satt där i några timmar och lärde oss hur den franska regeringen är uppbyggd, vad alla regioner i Frankrike heter och de positiva/negativa effekterna av Frankrikes nya skolreform som ska börja gälla från och med hösten 2013. Det är en bra reform, tycker jag. Den handlar om antalet timmar som de franska eleverna spenderar i skolan. När jag bodde i Frankrike gick jag i skolan från 8.00-18.00. Jag var död klockan 16.00. Dock hade man två timmars lunch men det var ändå mäktigt med fyra timmar av lektioner på förmiddagen och ytterligare fyra timmar på eftermiddagen. Skolreformen minskar timmarna man spenderar i skolan vilket jag tror är bra, för vem orkar plugga när man kommer hem kanske klockan 19.00 och ska upp till skolan 07.00 morgonen efter. Nu ska skoldagarna i Frankrike inte vara längre än 5,5 timme. Låter i mina öron mer sunt än att spendera tio timmar i skolan.

På kvällen gick jag ytterligare 5 km med Andreas. Dock inte i samma takt som på morgonen. Att prata drar verkligen ner tempot, till skillnad från när man är ensam och tenderar att accelerera om musiken i öronen tillåter. Nu ska jag titta på The Office US innan jag går och lägger mig.

Flitiga Ylva och Kirsty. Älskar dagar då man bestämmer sig för att plugga effektivt i några timmar. Mest för att jag ser det som en slags picknick och lagar en god lunch, blev kyckling och grönsallad idag, och fylla en stor termos med te. Det är i dessa stunder som jag kommer på att jag är student i Göteborg och inte hemmafru i Örgryte.

1 kommentar:

  1. vi pluggade jättebra! det var nog tack vare teet och chokladen ;)

    SvaraRadera