tisdag 9 april 2013

9 april 2013

Imorgon har jag en tenta i uttal. Vi har fått öva på att läsa fyra texter högt och imorgon ska man få en av dessa texter som man ska läsa högt samtidigt som man blir inspelad. Efter att ha gått IB och speciellt under sista året fått uppleva nervositeten innan läraren klickar på den röda rec-knappen så har jag fortfarande inte lärt mig att lugna ner mig. På IB fick man iallafall prata fritt och föra fram sina egna tankar vilket man nu i efterhand längtar till. Jag hatar att läsa högt. Det kvittar vilket språk. Det kan vara så att jag börjar med ett bra flyt och bra uttal men så fort första misstaget kommer så börjar resten trilla in och jag stakar mig så mycket. Därför sitter jag nu och läser om och om och om alla texterna vilket på ett sätt förbereder mig men på ett annat sätt gör det hela ännu värre.

Jag måste lära mig att inte bli för nervös och tro mer på mig själv. Jag blir såhär inför varje prov. Jag underskattar alltid min förmåga att prestera och när jag väl sitter där blir jag sur för att jag tycker att jag pluggat alldeles för mycket. Stunden innan jag får provet i handen är jag sur på mig själv för att jag kunde pluggat ännu mer. Jag antar väl att alla är sådana. Om inte i skolan men så på en fiolkonsert man ska spela på eller kanske en dansuppvisning man ska dansa på.

Ikväll gick jag på bio med Adam och Ylva för att tänka på lite annat. Vi såg Mama, och den var bra. Kul att se skräckis med Ylva som sitter i mitten av salongen med händerna framför ögonen och skriker verkligen högst av alla. Kunde inte hålla mig för skratt.

Vi såg filmen på Bergakungen och det var första gången för mig. Det är tydligen Nordens största biograf med två av Sveriges största filmdukar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar